Om prosjektet

Prosjektet ”Diversity in the Norwegian News Media Landscape: A Hybrid Model for Evaluating Media Policy” er finansiert av Forskningsrådet og ledes av medieforsker Helle Sjøvaag ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

Frem mot 2019 skal prosjektet samle inn store mengder data (såkalt ’big data’) fra norske nyhetsmedier for å etablere i hvilken grad det norske mediemarkedet kan sies å være mangfoldig i henhold til norsk medieregulering. Prosjektet skal slik sett utvikle metoder og teorier for å vurdere hva man kan omtale som mangfold, hvordan man kan måle mangfold og hvorvidt mediereguleringen er i stand til å sikre mangfoldet i norsk nyhetsflora. Alt i alt vil prosjektet samle inn data fra rundt 150 unike nyhetsredaksjoner på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå i Norge. Til syvende og sist skal prosjektet resultere i en rekke publikasjoner som analyserer utviklingen i norsk journalistikk, avisbransjens levekår, samspillet mellom ulike publiseringsplattformer og mangfoldsnivået i den norske nyhetsjournalistikken på nett, papir, mobil og kringkasting.

Vi takker for samarbeid med Polaris, Nordsjø Media, Agderposten Medier, Amedia, Schibsted og flere titalls lokalaviser som tilbyr gratis digital tilgang til deres aviser i prosjektperioden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*