Om prosjektet

Prosjektet ”Diversity in the Norwegian News Media Landscape: A Hybrid Model for Evaluating Media Policy” var finansiert av Norges forskningsråds Unge forskertalenter-program (2014-2018) og huset av Institutt for Informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Prosjektet var ledet av Helle Sjøvaag, professor i journalistikk ved Universitetet i Stavanger.

I perioden 2015-2018 samlet prosjektet inn store mengder data (såkalt ’big data’) fra norske nyhetsmedier for å etablere i hvilken grad det norske mediemarkedet kan sies å være mangfoldig i henhold til norsk medieregulering. Prosjektet utviklet og metoder og teorier for å vurdere hva man kan omtale som mangfold, hvordan man kan måle mangfold og hvorvidt mediereguleringen er i stand til å sikre mangfoldet i norsk nyhetsflora. Prosjektet samlet data fra rundt 180 unike nyhetsredaksjoner på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå i Norge. Prosjektet resulterte i en rekke publikasjoner som analyserer utviklingen i norsk journalistikk, avisbransjens levekår, samspillet mellom ulike publiseringsplattformer og mangfoldsnivået i den norske nyhetsjournalistikken på nett, papir og kringkasting.

Vi takker for samarbeid med Polaris, Nordsjø Media, Agderposten Medier, Amedia, Schibsted og flere titalls lokalaviser som tilbød gratis digital tilgang til deres aviser i prosjektperioden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*